De nieuwsbrief van de Koepel Gepensioneerden van deze week gaat over:

• Het programma voor de Algemene Vergadering van de Koepel Gepensioneerden
    Woensdag 13 maart is het zo ver: dan vindt in UniePlaza in Culemborg de volgende Algemene Ledenvergadering van de Koepel Gepensioneerden plaats. En ook deze keer belooft dat een mooie bijeenkomst te worden. Gelet op het programma, maar ook omdat het de eerste vergadering is waarvoor de onlangs tot de Koepel toegetreden lokale seniorenverenigingen van harte zijn uitgenodigd.
  • De Koepel Gepensioneerden organiseert speciale bijeenkomst voor lidverenigingen bij ondernemingen met ‘een Amerikaanse moeder’.’
    Een aantal lidverenigingen van de Koepel Gepensioneerden komt voort uit ondernemingen die ooit vanuit de Verenigde Staten een vestiging in Nederland hebben geopend dan wel in het verleden deel zijn gaan uitmaken van een Amerikaans concern. Voor zo’n (Amerikaanse) onderneming gelden andere boekhoudregels dan voor Europese bedrijven, ook in relatie tot pensioenen. Die regels, dan wel de interpretatie daarvan, leiden tot terughoudendheid als het gaat om het wel of niet overstappen naar een nieuwe pensioenregeling: bij hoge dekkingsgraden wordt bij die overstap immers een deel van het pensioenvermogen verdeeld over de deelnemers aan het pensioenfonds. Dat zou leiden tot een minder fraai beeld op de winst- en verliesrekening van de ondernemingen in kwestie. Nu staan die forse pensioenvermogens immers nog op de eigen balans. Dat leidt mogelijk tot een besluit om niet over te stappen, ook als dat voor gepensioneerden wèl gunstig zou zijn.

Interessant? Lees dan deze nieuwsbrief door hier te klikken.