De volgende onderwerpen komen deze week aan bod in de Nieuwsbrief van de Koepel:

• Naar het flexibele pensioencontract? Praat mee!
    Bij veel pensioenfondsen wordt nagedacht over of, wanneer en hoe wordt overgestapt naar het nieuwe pensioenstelsel. Bij dit overstappen moet er namelijk ook gekozen worden voor een regeling nl. de solidaire- of de flexibele regeling. Op dit moment zijn er een aantal verenigingen die reeds voor de flexibele regeling gekozen hebben terwijl anderen daartoe neigen maar daar nog wat tips & tricks voor nodig hebben. De Koepel doet daarom een oproep aan die vereniging die hun besluit m.b.t. de flexibele regeling reeds hebben genomen om hun ervaringen tijdens een bijeenkomst te delen.
  • Gaat het dan toch gebeuren?
    Het ziet er naar uit dat Nederland per 1 juli aanstaande een nieuwe Pensioenwet heeft. Maar voor het zo ver is, zal minister Schouten van Sociale Zaken en Werkgelegenheid nog twee hobbels moeten nemen: een zogenaamde ‘derde termijn’ van het debat (waarin de pensioenwoordvoerders van de diverse partijen nog een laatste kans krijgen om moties in te dienen en de minister daarop reageert) en een debatje over of het wel voldoende is als de nieuwe wet een gewone meerderheid (de helft plus een) haalt. Lees verder het complete artikel waarin wordt teruggekeken naar de achter ons liggende maanden en jaren.
  • Seniorencoalitie stuurt brief aan commissieleden Tweede Kamer inz. Arbeidsmarktbeleid
    Op woensdag 31 mei zou in de Tweede Kamer het commissiedebat Arbeidsmarktbeleid gevoerd worden echter deze is uitgesteld omdat er volgende week dinsdag en donderdag een plenair debat over arbeidsmarktbeleid is gepland. De Seniorencoalitie heeft aan de woordvoerders en deelnemers van de politieke partijen een brief gestuurd met vragen en suggesties m.b.t. suppletoire begroting SZW n.a.v. de Voorjaarsnota. In de Nieuwsbrief kunt in deze brief lezen.
  • Wel of niet meedoen?
    Nu de behandeling van de nieuwe Pensioenwet haar hoogtepunt nadert, neemt ook het aantal initiatieven toe waarmee gepensioneerden wordt opgeroepen om bezwaarbrieven naar hun pensioenfonds te sturen of mee te doen aan rechtszaken. Zo hebben een tweetal kleinere vakbonden (CMHF en NU91) voorbeeldbrieven opgesteld waarmee bezwaar kan worden gemaakt tegen overstappen naar het nieuwe stelsel (‘invaren’) en heeft onlangs oud 50plus-lijsttrekker Henk Krol zich gemeld met de Stichting Pensioenvoldoen. Op verzoek van haar lidverenigingen heeft de Koepel Gepensioneerden deze initiatieven bekeken. Lees in deze Nieuwsbrief hoe de Koepel denkt over deze acties.
  • NL-Alert
    Wilt u een NL-Alert ontvangen? Lees dan dit artikel wat te doen.

M.a.w. er is weer veel gebeurd en dus uiterst zinvol om de Nieuwsbrief van de Koepel door te lezen.